Het nut van een Business Model Canvas voor een start-up.


Eén van de grootste misvattingen over “lean” is dat het “onvoorbereid” betekent. Wel, dit is niet zo. Het is niet omdat zaken op een agile manier worden aangepakt dat er niet eerst over nagedacht mag worden. Dit is ook zo bij de “lean startup” methodologie. In dit geval betekent “lean” dat je op een iteratieve manier je business of je product vorm geeft en dat je telkens zaken aanpast. En, uiteraard is het product belangrijk en is luisteren naar klanten onmisbaar en moet je zo veel mogelijk feedback collecteren, maar een business model canvas geeft een bepaalde kapstok om na te denken hoe je business model er kan uitzien.

Als voorbeeld nemen we het BMC van Strategyzer. Typisch heeft een BMC geen volgorde en is het hoofdzakelijk een manier om stil te staan bij de verschillende aspecten van een goed business model. Hierna overlopen we even de verschillende aspecten van een business model canvas.


1. De klant

Value proposition

Wat houdt het product nu precies in en welke waarde heeft het voor potentiële klanten.

Customer segment

Uiteraard spreekt een bepaald product een bepaalde doelgroep aan en het is altijd belangrijk om de doelgroep duidelijk te definiëren. Misschien is het overduidelijk wie de doelgroep is nu, maar een BMC kan ook altijd een middel zijn om naar terug te grijpen later.

Channels

Via welke kanalen ga je de klant benaderen ? Ga je direct of via indirecte kanalen ? Dit zal ook een impact hebben op de kosten. Ga je een groot aantal verkopers nodig hebben of niet ? Ga je een online shop opzetten om te verkopen ?

Customer Relationship

Hoe zal de verkoop in zijn werk gaan. Als founder ga je meestal zelf in de eerste plaats naar klanten gaan en mensen overtuigen van je product. Maar hoe zal je dit op termijn schalen ? Is het nodig dat de founders zelf een grote visibiliteit hebben ? Dit zijn de vragen die belangrijk zijn voor een goede customer relationship.


2. De operations

Key Activities

Bij het starten van je start-up zullen sowieso een resem aan activiteiten moeten gebeuren, maar hier is de opdracht om te denken over de core activiteiten en prioriteiten die uniek zijn aan je start-up. Wat is er belangrijk ? Product ontwikkeling ? Logistiek ?

Key Resources

Ook hier geldt de vraag wat jouw start-up anders maakt dan de andere. Welke resources maken jouw start-up zo uniek. Iedereen heeft talent nodig of een werkplek, maar ben jij op zoek naar een co-founder ? Een grotere werkplek ?


3. De kosten

Revenue streams

De inkomstenstromen in kaart brengen is altijd een goede denkoefening. Een freemium model is een mogelijkheid om snel klanten te winnen, maar wanneer begint de service betalend te worden en welke parameters zullen gebruikt worden om de prijs te bepalen ?

Cost Structure

De kostenstructuur is vaak sterk afhankelijk van de verschillende assumpties in de operations. Is er een groot logistiek nodig ? Is er een investering nodig om een grote webshop te bouwen. Gaan de personeelskosten gradueel omhoog met de uitbouw van de service ? Of moet er eerst geïnvesteerd worden in de bouw van een product ? Dit zijn allemaal de vragen die de kostenstructuur zwaar zal beïnvloeden.


4. De stakeholders

Key Partners

Partnerships zijn belangrijk in de uitbouw van een business. Hierover nadenken en een doel stellen in de opstart van een start-up is zeker geen verloren tijd. Dit gaat niet alleen over partnerships voor funding, maar ook partners om mee een sales-netwerk uit te bouwen. Ook acceleratoren zoals Start It @KBC of imec iStart kunnen belangrijke partners in crime zijn.



Bij Hangar K helpen we start-up’s graag verder. Dankzij onze strategische partnership met Start It @KBC kunnen we de nodige ondersteuning bieden aan starters om hun droom waar te maken. Hulp nodig om je eigen Business Model Canvas scherp te stellen ? Aarzel dan zeker niet om iemand bij ons eens te contacteren.

Share this article

Leave a comment