in the

news

KROWDIE STAENIS ZOEKT GROEIFINANCIERING

Krowdies Daisy en Tom van Staenis gaan voor WinWin-lening om kapitaal op te halen. Hun Staenisrooster is een zelfbouwsysteem voor kleine oppervlaktes en maakt het mogelijk om je leefruimte, badkamer-, zolder-, tuinhuis- en terrasvloeropbouw zelf eenvoudig te creëren. Het liefst van al willen ze nóg meer en sneller groeien, om op grote schaal een enorm positieve milieu-impact te creëren met circulaire vloeropbouwen (zonder cementgebonden producten of gespoten PUR). Help hen mee met een WinWin-lening. Een WinWin-lening is een lening die je als particulier verstrekt aan een bedrijf waarin je echt gelooft en dat je wilt ondersteunen. En zoals het woord het zelf zegt, het is zowel een win voor jou als een win voor Staenis.

Lees meer op hun website

Lees meer
TERUGBLIK OP EXPO 'LA TORRE' IN KORNER

Afgelopen weekend waren het hoogdagen met het Sinksenweekend in Kortrijk. Ook ons bijgebouw Korner dat pal in het centrum ligt zal het geweten hebben. Daarom blikken we bij onze events graag eens terug naar de expo 'La Torre' die er doorging. ‘La Torre’ toonde je het artistieke werk van 25 jonge kunstenaars die gedurende twee maand resideerden in Korner uitkijkend over de Sint-Michielskerk. Geïnspireerd door mysterieuze tarotkaarten, een dromerig uitzicht en vooral elkaar, haakten ze hun artistieke uitspattingen aaneen. ‘La Torre’ stond voor verwoesting en bevrijding. Tijdens het proces brak de groep uit een fysieke en mentale isolatie en gooide alle remmen los. Het BAF!-collectief dirigeert deze unieke expo.

Lees meer
STEFAN COLINS VOLGT TREND VAN VIRTUEEL LAND KOPEN

Virtueel vastgoed kopen zegt u? Het gebeurt met de honderden miljoen euro's. Men speculeert in deze digitale omgeving niet alleen in gronden maar investeert ook in heuse vastgoedprojecten. Krowdie Stefan Colins (Venly) en metaverse expert legt in De Tijd uit hoe.

Lees het volledige artikel in De Tijd online

Lees meer
EINDELIJK AKKOORD OVER TAXSHELTER VOOR DE GAMESECTOR

Er is een akkoord bereikt binnen de federale regering omtrent het invoeren van een taxeshelter voor de gamesector. Als zowel Europa en de gemeeschappen volgen zou deze ten laatste op 1 januari 2023 al kunnen ingaan. En dat is uiteraard belangrijk nieuws voor de vele game studio's die binnen Hangar K actief zijn.

Lees het volledige artikel in De Tijd

Lees meer
HANGAR K ALUMNUS JUUNOO HAALT 6,6 MILJOEN OP

Juunoo is pionier in circulair ondernemen en maakt modulaire wanden. Om hun groei nog een stevige boost te geven haalden ze 6,6 miljoen euro extra geld op, een mix van een kapitaalverhoging, leningen en subsidies. CEO Chris Van de Voorde wil van circulariteit de norm maken in de wandensector. Ze zijn alvast goed bezig want na hun start in Hangar K zitten ze nu reeds met een kantoor in New York. Lees uitgebreid in Trends

Lees meer
GRAND WELCOME VOOR GRANSTUDIO

Het Turijnse GranStudio van de Kortrijkse topdesigner Lowie Vermeersch neemt in Kortrijk de start-up Magicor over en wordt partner van Hangar K. Het team gebruikt gametechnologie om zijn auto’s en mobiliteitssystemen te ontwerpen. Dat past uiteraard ook als geen ander in het Hangar K uitstalraam. Het team van Vermeersch neemt zo een groot deel van de plaatsen in binnen Hangar K van voorganger Unilin, die we na vier jaar mochten uitwuiven. De Tijd kreeg de primeur voor het artikel.

Lees meer
EDTECH IN VOEDZAME HANGAR K BODEM

Krowdie Rhinox is gespecialiseerd in virtual- en augmented reality. De Kortrijkse start-up past gametechnologie toe in onder meer trainingen, interactieve manuals en het optimaliseren van bedrijfsprocessen in de industriesector. Bij Hangar K vindt dit jonge, ambitieuze bedrijf de ondersteuning die ze nodig hebben.Bert Waltniet en Leonard Tam aan het woord in Sterck Magazine

Lees meer
KROWDIE FESTOR START-UP VAN DE MAAND

We stelden intussen al een aantal start-ups voor. Deze maand richten we ons op het groeiende evenementenbureau Festor van Oole Ryckoort. “Begin 2020 ben ik officieel met Festor gestart via Start@K in Hangar K. De ongelukkige timing net voor corona bracht toch opportuniteiten op ons pad die er anders niet zouden geweest zijn, zoals horeca pop-ups die ik ondersteunde. Zelfs nu nog met het Unwrap Café.

Lees de passage in het Stadsmagazine

Lees meer
DUBBEL INTERVIEW JULIE LIETAER & ANN WAUTERS

Veel Hangar K volk in deze editie van Sterck Magazine. Zo ook een dubbelinterview met Krowdie Julie Lietaer en Ann Wauters. Want topsport en ondernemerschap hebben veel gemeen. Wie daar nog mocht aan twijfelen, ziet die vooroordelen smelten als sneeuw voor de zon na het lezen van van deze dubbel met twee sterke ambassadrices. Ann Wauters leverde een belangrijke bijdrage aan het vrouwenbasket terwijl Julie Lietaer de jongste jaren uitgroeide tot het boegbeeld van duurzaamheid in de textielindustrie. Lees het volledig interview in Sterck Magazine

Lees meer
EDTECH STATION VOORGESTELD AAN MINISTER CREVITS

In Hangar K werd het platform Edtech Station officieel voorgesteld in het bijzijn van Miniser Hilde Crevits. Eensgezind helpen bedrijven, de onderwijssector, onderzoeksinstellingen, Voka en de overheid het ambitieuze project mee van de grond. Het Edtech Station biedt ruimte aan onderzoekers, scholen en bedrijven om te experimenteren en samen te werken aan nieuwe educatieve technologieën voor het onderwijs en opleidingen in bedrijven.

Lees het artikel op Made in West-Vlaanderen
Artikel De Tijd
Reportage WTV

Lees meer
PRIMEUR IN VLAANDEREN: SPEEL HADO IN TEXTIELHUIS


Trefbal is een populair spelletje tijdens de gymles. Binnenkort is er ook een digitale versie, te spelen in het Textielhuis in Kortrijk. Waarbij je niet met een echte bal, maar met digitale energieballen gooit. Krowdie Bert Waltniel van Gimified is de excclusieve verdeler. De speelzaal bevindt zich op de benedenverdieping van het Textielhuis. Elke donderdagavond vanaf 18 uur is er ook een UNWRAP-webcafé. Dat is een soort speelse ontmoetingsavond voor al wie van gaming houdt. De uitbating van de speelzaal en het UNWRAP-café wordt verzorgd door Festor. Dat is een jong eventbureau van broers Oole en Tiest Ryckoort.

Lees het artikel op HLN

Lees meer
REMES START-UP VAN DE MAAND


Voor de rubriek 'start-up van de maand' in het Kortrijks stadsmagzine, rekruteert men binnen de muren van Hangar K. Dit keer is Anjo Wychuyse (22) aan de beurt. Deze geboren en getogen Kortrijkse runt sinds vorig jaar Remes, een digitaal marketingbureau. Nieuw is ze echter niet onder het Hangar K dak want deze bedrijvige jongedame zetelt hier al zo'n drie jaar, sinds ze als student-ondernemer begon.

Lees de passage in het Stadsmagazine

Lees meer
TWEE VAN DE VIER WEST-VLAAMSE NIEUWKOMERS BIJ START IT @KBC ZIJN KROWDIES

“The jury was intrigued by your story, believes in your startup's potential and has decided to select you for our program!” Met deze gevleugelde woorden kregen de mannen van Care Square en Tillup (foto) het heugelijke nieuws dat zij geselecteerd zijn door accelerator Start it @KBC. Bij de 75 geselecteerden zaten vier West-Vlaamse start-ups. Liefst de helft daarvan zat dus reeds onder onze vleugels.

Lees meer
130.000 EURO KAPITAAL VOOR KROWDIE FINIX

Hangar Krowdie, en eveneens reeds geselecteerd tot het Start it @KBC traject, Finix innoveert de wereld van rekrutering en HR met haar matching tool voor openstaande vacatures. Founders Dieter Gerber en Mats Myncke versnelden nu hun groeiproces met een geslaagde crowdlendingcampagne. De software van Finix helpt recruiters via AI aan automatische matching. Zo willen ze de voordelen van big data ook toegankelijk maken voor kleine en middelgrote spelers in de HR-wereld.

Lees het volledige artikel op Made in West-Vlaanderen

Lees meer
HANGAR K FOCUST NU OOK OP EDTECH

Hangar K gaat zich nog meer toespitsen op gaming, maar ook op technologische innovatie in het onderwijs: edtech. Hangar K ging in 2017 van start onder het voorzitterschap van Jan De Witte, toen nog CEO van Barco. Sinds kort vervangt voormalig eerste schepen Arne Vandendriessche, CEO van Signpost, hem.

Lees het volledige artikel in De Tijd

Lees meer
UPWARE GAAT MEE OP IN DYNAPS OM VRAAG AAN TE KUNNEN

Krowdie Upware sluit aan bij DynApps, de grootste Odoo-implementatiepartner in de Benelux. Op die manier kan Upware aan de blijvend groeiende vraag voldoen en heeft DynApps voortaan ook een kantoor in West-Vlaanderen. De naam Upware verdwijnt en DynApps krijgt een Kortrijkse hub in Hangar K, waar het op korte termijn een team wil uitbouwen om ook in West-Vlaanderen grotere projecten te kunnen bedienen.

Lees het uitgebreid artikel op Made in West-Vlaanderen

Lees meer
STORYTHING START-UP VAN DE MAAND

Voor de rubriek 'start-up van de maand' in het Kortrijks stadsmagzine, rekruteert men binnen de muren van Hangar K. Dit keer was één van onze jongste telgen aan de beurt: Egon Gevaert van Storything. Egon begon vorig jaar aan zijn studies Informatica en kwam per toeval in 2020 in Hangar K terecht voor een meeting. Niet veel later bouwde hij onze nieuwe website en is hij na zijn traject bij Start @ K een vaste huurder geworden en bouwt hij zijn zaak, die hij trouwens op zijn veertiende begon, verder uit. Hij won daarenboven net de Rising Star 2022 award van Sortlist.

Lees de passage in het Stadsmagazine

Lees meer
SOFTWARETOOL VAN FINIX KAN ESSENTIEEL ZIJN VOOR HR-MARKT

Juiste interpretatie van data zou een deel van de oplossing voor de krapte op de arbeidsmarkt kunnen zijn. De data van hr-kantoren bieden veel meer potentieel om vacatures met de juiste mensen in te vullen dan gedacht. Krowdie Finix, van Dieter Gerber en Mats Myncke, zet daar gericht op in. Na hun succesvolle WinWinner campagne is dat ook VOKA niet ontgaan.

Lees het volledige artikel in het VOKA magazine

Lees meer
MARTHE EN ROBIN LANCEREN NIEUW PLATFORM CLUB MERCH

Krowdies Marthe Vanderhaeghe en Robin Devisscher, die in Korner gehuisvest zijn, stelden in HLN Club Merch voor, een platform waar artiesten merchandise aan de man kunnen brengen. De initiatiefnemers beloven winst vanaf één fan die één T-shirt koopt. Beiden, die vorig jaar afgestuurd zijn, zijn niet aan hun proefstuk toe. Want met hun webbureau Web Collective werkten de twee reeds geruime tijd samen.

Lees het uitgebreid artikel op HLN

Lees meer
SPLIT THE SEA ONDERDEEL VAN NIEUW DIGITAAL NETWERK SONICAL

Het digitale landschap evolueert steeds sneller en de vraag naar uitgebreide expertise in verschillende domeinen blijft stijgen. Digitalisering kwam in 2021 hoger dan ooit op de agenda van bedrijven. Daarom bundelen nu zes digitale scale-up’s hun krachten in het netwerk Sonical. Krowdie Thomas, die al even op eieren zat met dit mooi groeinieuws, maakt dus ook deelt uit van Sonical.

Lees het volledige artikel op Made in West-Vlaanderen

Lees meer
FINIX HAALT GROEIKAPITAAL OP VIA WINWINNER

Finix tilt HR en rekrutering naar een hoger niveau met Finix Match, haar automatische matching tool op basis van AI. Hangar K alumnus Rock Recruitment was pioneer om deze software te implementeren. Om uit te groeien tot the next big thing in recruitment, heeft Finix financiering nodig. Daarom lanceerden ze een WinWinner campagne die in het eerste weekend reeds de helft van het verwachte kapitaal ophaalde. De teller staat om en bij op de 70.000 euro op dit moment.

Lees meer over Finix en hun WinWinner campagne

Lees meer
BIOMETRIQ START-UP VAN DE MAAND

Voor de nieuwe rubriek 'start-up van de maand' in het Kortrijks stadsmagzine, komt men maandelijks langs in Hangar K. Hun oog viel deze keer op Krowdie 'Biometriq' dat de spits afbeet. Biometriq heeft een gezondheidsplatform dat op basis van DNA onderzoek allerlei annalyses geeft omtrent je lichaam. Interesse rond gezondheid zit in de lift maar ook hun eigen bedrijf. Ze breiden niet alleen uit maar haalden laatst maar liefst 225.000 euro kapitaal op. En op dit moment lopen ook nog een projectaanvraag bij VLAIO gecombineerd met een finmix bij PMV.

Lees de passage in het Stadsmagazine

Lees meer
HANGAR K KIJKT MET VOLDOENING TERUG OP 2021

Onze vorige eigen blog gaf al een duidelijke analyse van 2021. Iets wat je aan het begin van een nieuw jaar toch zeker moet maken. Made in West-Vlaanderen maakte er zopas ook een post over op haar website die nogmaals terugblikt op het afgelopen, op zijn zachtst gezegd, bewogen jaar. Maar voor Hangar K desalniettemin een heel vruchtbaar jaar.

Lees meer
HILDE CREVITS SPREEKT DUIDELIJKE HANGAR K TAAL

West-Vlaanderen moet de draaischijf worden voor de ontwikkeling van educatieve technologie, kortweg Edtech. Dat is de ambitie die Vlaams minister van Economie en Innovatie Hilde Crevits (CD&V) heeft voor Hangar K.

Lees het volledige artikel van Krant van West-Vlaanderen

Lees meer
TOPSPORTERS TRAINEN MET VLAAMSE TECH

Met slimme trainingstechnologie staat Krowdie Ledsreact topsporters bij om hun reactievermogen aan te scherpen. Met de financiële steun van Rode Duivel Thibaut Courtois wil het bedrijf, onder leidig van Koen Vercauteren,  de sportwereld veroveren. Ledsreact groeide afgelopen jaar ook van een team van twee naar een team van vier waar ook zus Courtois deel van uit maakt.

Lees het volledige artikel in De Tijd

Lees meer
http://400.000 EURO OMZET IN EERSTE JAAR VOOR KROWDIE TRANSDIRECT

Gilles Devriendt begon Transdirect, dat een plaats in de transportsector probeert te veroveren, pas vorig jaar. Toch haalde hij, mede door zijn authentieke aanpak en stijl, meteen een omzet van 400.000 euro in zijn eerste jaar. En daar stopt het niet want Gilles heeft ambitie en wil zijn omzet komend jaar zien verdrievoudigen

Lees het uitgebreid artikel op Made in West-Vlaanderen

Lees meer
GET DRIVEN CEO GUNTHER GHYSELS OVER DE OPPORTUNITEIT DIE CORONA BOOD

We zetten hem nog een laaste maal in de spotlights in ons Krowdie nieuwsoverzicht want hij sloeg zopas z'n vleugels uit. Gunther heeft het in dit artikel over het ontstaan, de afgelopen periode en de toekomst van het ambitieuze Get Driven.

Lees het uitgebreid artikel van Bloovi

Lees meer
GET DRIVEN ZET KOERS RICHTING DUITSLAND & VK

Krowdie Get Driven blijft verder groeien. Na Nieuwjaar lanceert oprichter Gunther Ghysels zijn succesformule in Duitsland en het Verenigd Koninkrijk. 'Als een buitenlandse investeerder zich aandient, twijfel ik geen seconde.' zegt Ghysels.

Lees het volledige artikel in De Tijd

Lees meer
PLAY IT MAG ALWEER EEN GROTE NAAM TOEVOEGEN

De interne opleidingen bij Delhaize zijn een stuk leuker sinds de retailer samenwerkt met Play it. Game-based learning is niet alleen snel en laagdrempelig, maar leidt bovendien tot betere resultaten. Ook na corona is dit een blijver.

Door hun knappe samenwerking met winkelketen Delhaize kreeg Play It een mooi artikel dat laatst verscheen op de RetailDetail website.

Lees meer
VZW HELD-ER GESELECTEERD VOOR WARMSTE WEEK

Start @ K alumnus 'vzw Held-er' is geselecteerd als goede doel tijdens de Warmste Week, zo werd afgelopen maandag bekend gemaakt. Held-er is een tool voor kinderen, leerkrachten en ouders om moeilijke thema’s en emoties samen uit te pluizen, te verwerken of gewoon bespreekbaar te maken.

Je kan alle info en geselecteerden tijdens de Warmste Week terugvinden op de site van de Warmste Week.

Lees meer
'DAE' BOUWT AAN EEN FLANDERS GAME TECH VALLEY

DAE Krowdie Michiel Houwen vertelt in Bloovi hoe ze bouwen aan een Flanders GameTech Valley. De Belgische gaming-industrie groeit als kool. Spin-offs van de intussen wereldvermaarde opleiding Digital Arts & Entertainment (Howest) zijn goed voor kruisbestuivingen tussen gamingwereld, film- en muziekwereld én met sectoren en opleidingen ver daarbuiten. DAE Studios, de eerste Vlaamse gametechnologie accelerator, speelt een belangrijke rol in dat ecosysteem.

Lees meer
LIVING WATERSCAPES VAN DE SUMMER SCHOOL TE ZIEN OP WONDER

n september vond onze Summer School: Living Waterschapes plaats in Bolwerk, waaraan 11 jonge activisten, ondernemers, designers en kunstenaars konden deelnemen. Hun missie: de toekomst van urban waterscapes in Kortrijk ontdekken. Lees en ontdek er alles over op de WONDER site.

Lees meer
OPLEIDINGEN VIA GAMING IN DE LIFT

Wat misschien nog niet zo lang geleden als toekomstmuziek klonk is vandaag de dag door corona in een stroomversnelling geraakt. Als alternatief voor de klassieke opleiding, zet Krowdie Play It, spin-off van HoWest, succesvol in op game-based learning en VR om personeel op te leiden en bekend te maken met procedures.

Lees het volledige artikel op Datanews.

Lees meer
VOKA W-VL EN HANGAR K SLAAN HANDEN IN ELKAAR VOOR STARTENDE ONDERNEMERS

Na een hele tijd informeel samenwerken wordt het formeel, zo treedt Voka toe tot de Raad van bestuur. Zo hopen Vincent Vanderbeck, Chief Catalyst & Chief Inspiration bij Hanger K en Bert Mons, gedelegeerd bestuurder Voka West-Vlaanderen, starters in West-Vlaanderen een nog grotere slaagkans te bieden. Lees meer hierover in HLN of op de site van Made in West-Vlaanderen.

Lees meer
BESTE GAMESCHOOL TER WERELD LIGT IN KORTRIJK

De bacheloropleiding 'Digital Arts and Entertainment' van de hogeschool Howest in Kortrijk is voor de derde keer in vijf jaar tijd verkozen tot de beste game-opleiding ter wereld. Een titel om u tegen te zeggen en dat is ook de VRT nieuwsdienst niet ontgaan. Het volledige artikel kan je hier online lezen.

Lees meer
STUDENTEN KUNNEN VEEL MEER DAN ALLEEN MAAR HAMBURGERS FLIPPEN

De ultieme handleiding voor Gen Z marketing’, ‘De 5 beste marketingstrategieën om Gen Z te bereiken’ of ‘Hoe jouw merk Gen Z kan bereiken in 7 stappen’. Dat er al heel wat artikels en blogs gewijd werden aan de creatieve, inclusieve, maar vooral voor marketeers moeilijk te bereiken generatie die Gen Z is, staat vast. Toch is de oplossing volgens Jotte Mallisse (21), co-founder van de jonge start-up Zoomers, best eenvoudig: “In een digitale wereld als vandaag zijn de meest geschikte marketeers de Gen Z’ers zelf.” Onze Krowdie Zoomers werd overigens volledig digitaal opgericht, wat meteen een Belgische primeur is. Meer lees je in BLOOVI

Lees meer
KORTRIJK ZET HEFBOOM OP GAMINGTALENT MET NIEUW FESTIVAL

Elk jaar studeert er aan Howest in Kortrijk een lading digitaal toptalent af. Om een hefboom te zetten op dat potentieel, organiseren de hogeschool en een resem partners in oktober een festival dat de hele entertainmentsector bijeen moet brengen. Leest het volledige artikel met Schepen Arne Vandendriessche in de Tijd.

Lees meer
12 MILJOEN EURO VOOR KROWDIE MYSKILLCAMP

U leest het goed, TWAALF miljoen euro haalde Krowdie Kevin Tillier op, CEO van het Waalse bedrijf Myskillcamp die in alle stilte eveneens vorig jaar koos voor Hangar K als uitvalsbasis. De 'Belgische Netflix voor online leren' hoopt zo naast België en Frankrijk Europa verder te veroveren. Lees meer in De Tijd.

Lees meer
GET DRIVEN OOK HOFLEVERANCIER VOOR RADJA NAINGGOLAN

De ene is bekend de andere berucht, maar ze hebben elkaar alvast gevonden. Antwerp speler en voormalig Rode Duivel, Radja 'Il Ninja' Nainggolan, blies positief en kwam voor de zoveelste maal negatief in het nieuws. Wie er wel positief de kranten mee haalde was Gunther Ghysels van Get Driven, die bewijst zo dat z'n vervoersformule interessant is voor vogels van allerlei pluimage. Lees meer op HLN

Lees meer
RHINOX LEVERT AAN DECEUNICK EN REUZENHUIS

Krowdie Rhinox is gespecialiseerd in de ontwikkeling van XR-toepassingen. In het verleden ontwikkelden zij reeds applicaties voor Picanol, Vandewiele,… telkens om het werken met diverse machines aan te leren in een virtuele realiteit. Hun troeven mochten ze laatst ook uitspelen voor het gekende Deceunick (ooit sponsor van...) Alsook voor Het Reuzenhuis (Gezinsbond) dat op dit moment hun preventie project voorstelt bij Hangar K en op Weide aan de hand van de Rhinox VR technologie. Lees meer op hun site.

Lees meer
Nelson Mandelaplein 2 | Kortrijk Weide
BE-8500 Kortrijk | België
+32 56 90 55 00
hello@hangark.be
website by Storything
design by Warre dijckmans