Indies, de nieuwe Netflix series

De gaming industrie wordt op dit ogenblik nog altijd gedomineerd door triple A gamestudio’s. Triple A games, zijn vergelijkbaar met blockbuster films, slorpen meestal grote budgetten op en weten al op de openingsweekend of ze een kaskraker vasthebben of niet. Maar, sinds de komst van Netflix met House of Cards, heeft Netflix zijn eigen categorie gecreëerd. Die series kenmerken zich meestal door kleinere budgetten die er mee gepaard gaan (toch zeker in vergelijking met blockbuster movies), een succes die viraal opgebouwd wordt en binge-ready. Het ziet er naar uit dat het met de games dezelfde richting uitgaat. De grote spelers (Microsoft, Amazon, Apple en Google) hebben hun pijlen gericht op games, met de introductie van diverse abonnementsformules. De grote winnaars in deze nieuwe trend zullen zonder enige twijfel de indie developers worden, zeg maar de kleine studio’s die met een kleiner budget originele content maken. Hier zijn de 4 redenen waarom dit in een korte tijd het geval zal worden.


De stores domineren de game sales

Het zal niemand verwonderen dat het verkoop van games de laatste jaren een opwaartse trend heeft gezien. En die stijging in de verkoop van gametitels heeft zich vooral online afgespeeld. Meer en meer worden games verkocht via online stores. Eerst en vooral zijn er de console bouwers die een eigen store hebben ontwikkeld en uitgebouwd, maar daarna zijn er ook stores gekomen van nieuwe spelers zoals Steam. Steam werd lang gezien als de driver voor de verkoop van indie game producties, en net daar hebben een aantal spelers gezien dat er nog ruimte is voor concurrentie. Partijen zoals epic games, maker van fortnite en de beroemde game engine unreal heeft met succes zijn store gelanceerd en belooft een hogere deelname in de winst aan indie ontwikkelaars.


Gaming wordt commodity

De tijd dat gaming enkel een sport is voor nerds en jongeren die uren op hun zolderkamer games spelen is definitief voorbij. Die generatie is ouder geworden, heeft ondertussen zelf een gezin en ziet gaming als een vorm van tijdverdrijf zonder fanatiek uren aan een stuk te moeten spelen. Dit zorgt voor een volledig nieuw segment aan gamers die tot nu toe minder aanwezig was en die nu zorgt voor een wereldwijde groei in de gaming omzet. Ook het segment van de occasionele gamer die tot nu toe voornamelijk met mobile games hun honger voor interactieve entertainment stilde is op zoek naar een betere experience en vindt die meer en meer in indie games.


Creativiteit is key

Omdat creativiteit de belangrijkste eigenschap is voor het ontwikkelen van een succesvol game is dit ook de achillespees voor triple A studio’s. Uiteraard is dan weer de sterkte van indie developers. Kleinere teams die in startup modus werken aan nieuwe titels hebben al bewezen dat ze anders uit de hoek kunnen komen en interessante nieuwe game concepten durven op de markt te brengen waar de grote triple A studio’s voor terugdeinzen. Het gemak waarmee nu games kunnen gereleased worden op stores die in één klap wereldwijd beschikbaar zijn zorgt voor een boost in het aantal indie games die beschikbaar zijn. 


Apple & co

Een vierde fenomeen die zich voordoet zijn de technologiereuzen die een nieuwe Netflix of Spotify opportuniteit niet aan hun neus willen laten voorbijgaan. Op GDC heeft Google zijn streaming platform voor games voorgesteld waardoor het mogelijk zou zijn om games te spelen, zonder uren te moeten wachten op een download en te spelen met een simpel pc. Apple volgde al snel met een eigen gaming platform onder de naam Arcade. Net zoals bij Google gaat het om een abonnementsformule, maar een belangrijk detail werd deze week onthuld. Net zoals Netflix ingezien heeft dat eigen content key is bij het lanceren van hun platform, beseft Apple ook dat voor gaming content hetzelfde geldt. Volgens bepaalde bronnen hebben ze een budget van 500 miljoen over om indie game developers om games te maken exclusief voor het Apple Arcade platform.


Dit alles zal er voor zorgen dat er een mooie toekomst is weggelegd voor indie games en indie developers. Vanuit Hangar K steunen we dan ook deze nieuwe starters in samenwerking met Howest en haar gameopleiding DAE, waar een hele lading nieuwe creative jonge indie developers afstuderen en op zoek zijn om hun plaats in die nieuwe markt te vinden.

Share this article

Leave a comment