De relatie tussen Game Technologie en industrie 4.0 ? Training.

Wie vertrouwd is met Game Technologie of Industrie 4.0 zal deze twee niet noodzakelijk met elkaar in verband brengen. En toch willen we in deze blogpost aantonen dat deze twee wel kunnen samengaan en meer nog dat de ideale usecase hiervoor training is.


Euh, GameTech ?

Game Technologie (of kortweg Gametech) is de technologie die gebruikt wordt om Games te ontwikkelen en zijn frameworks waar 3D designs, interactiviteit en procedures samen komen. Unreal van Epic en Unity zijn de twee bekendste frameworks en bieden een scala aan mogelijkheden om 3D werelden te creëren en interactiviteit er aan toe te voegen. Het belangrijke aan GameTech is dat deze technologie de snelste weg is om AR en VR content aan te maken. Want wat is Virtual Reality meer dan een digitale 3D wereld waarin je kan rondlopen en interneren met de objecten in die wereld.


Virtual Industry 4.0 ?

Industrie 4.0 is ondertussen uitgegroeid tot een term die een zeer grote lading dekt, maar komt meestal neer op het digitaliseren van industriële processen. Hiermee komen een aantal voor de hand liggende technologieën in het vizier zoals Industrial IoT, Machine Learning en 5G connectiviteit. Een minder voor de hand liggende technologie is Virtual en Augmented Reality die toch een bepaalde impact kunnen hebben op industriële processen. Augmented Reality is snel mainstream aan het worden dankzij ARKit op iOS en ARCore op Android. Het voordel van Virtual Reality is dan weer dat de Head Mounted Devices die gebruikt worden om VR te projecteren een gevoel geven alsof je binnenin een virtuele wereld zit.


Waarom learning ?

Hoe meer mainstream technologieën als AR worden, hoe groter de kans dat een klant over deze technologie beschikt in zijn achterzak. Zo kan ze gebruikt worden om de gebruiker te ondersteunen in bepaalde situaties zoals het bestellen van spare parts op basis van een beeld van een product of het ondersteunen van een remote engineer in zijn werkzaamheden. Anderzijds kan AR door middel van projectie ook gebruikt worden om operatoren te ondersteunen in het uitvoeren van hun werkzaamheden.Virtual Reality is dan weer de ideale manier om mensen op te leiden in een volledig immersie. Hierdoor krijgen mensen het gevoel dat ze bepaalde handelingen al eens gedaan hebben.


Rhinox, van CAD naar training

Rhinox, één van onze Hangar Krowd members, heeft een oplossing gebouwd waarbij CAD bestanden geïmporteerd worden in een Game Engine om dan op basis van werkinstructies om te vormen in een training in Virtual Reality. Met klanten zoals CNH, Dana en Picanol bewijzen ze dat Virtual Reality voor het trainen van operator klaar is voor prime time.


De volgende stap ?

In de maakindustrie is iedereen volop aan het investeren in VR Training, maar de huidige methodes die op de markt te vinden zijn vereisen nog vaak manueel werk. Ook al is er een import mogelijk van CAD naar Game engine, er dient nog altijd manueel werk te gebeuren om de werkinstructies toe te passen om zo de interactiviteit te bekomen die vereist is in een training. Daarom is Rhinox ook een onderzoeksproject gestart samen met zijn partners CNH, KUL, UGent, Flanders Make, Howest, Azumuta en Mariasteen om de volgende stap te zetten in VR Training zijnde een self-service platform waar eindgebruikers zelf een training kunnen samenstellen. Met daarbovenop een adaptiviteit van de training.


Samen met VR/AR Association organiseren we een ontbijtsessie over het verhogen van de efficiëntie van leren met AR en VR in de maakindustrie. Tijdens deze ontbijtsessie willen we een zicht geven op wat de huidige mogelijkheden zijn voor het organiseren van training met behulp van immersieve technologieën zoals AR en VR. Experten van Mariasteen, Kulak en Rhinox zullen een zicht geven op waar de technologie de dag van vandaag staat en waar welke technologie kan gebruikt worden om training te verbeteren. 

Share this article

Leave a comment