Share:
De start-up uit Kortrijk “Pino” lanceerde net haar nieuw merk voor huisdier accessoires. Hun motto is gezonde, ecologische én mooie producten! Pino is het ondernemerswerk van Madice Behaegel (30) die opgroeide tussen allerlei dieren en ook tussen de Krowdies van Hangar K.
Madice broedde reeds op haar ei sinds 2019, toen nog niet wetende dat 2020 een rampjaar zou worden. Én toch, Madice wou en zou haar idee verder uitwerken en ook lanceren dit jaar. Het overlijden van haar hond sterkte haar net in de zoektocht naar betere en gezondere producten en niet alleen voedingsproducten. Het idee speelde om plasticvrije voederbowls te gaan ontwikkelen.
"Naar de dierenwinkel gaan was altijd een teleurstelling", aldus Madice. Ik vonder nooit iets mooi en kwalitatief. Ook zag ik vooral plastics verwerkt in hun accessoires. Nadat mijn vorige hond was gestorven aan kanker, was ik op zoek naar betere producten voor onze nieuwe viervoeter.
Lokaal
Madice hield voet bij stuk en ging in volle Coronaperiode nog harder aan de slag. De ontwikkeling achter Pino heeft meer dan een jaar geduurd. De uitdaging was om met ecologische materialen te werken zonder in te boeten aan design en daarnaast moet het betaalbaar blijven. En uiteindelijk moet alles ook betaalbaar blijven daarom ging Madice zelfs tot in Aziëom de globale markt ter controleren en te vergelijken. Het was echter moeilijk om te controleren of alles er wel zo duurzaam was en daarom werd de logische keuze gemaakt om toch voor lokaal te gaan.
Hulp van Hangar K en IDC van Howest
"Aangezien ik geen productontwikkelaar ben, was het even zoeken. Met de hulp van Hangar K en IDC (Industrial Design Center) in Kortrijk, kwam ik in contact met mensen die mij hierin konden ondersteunen. Zo heb ik o.a. leren 3D printen om mijn moedermodellen te maken. De lock-down heeft mij meertijd gegeven om thuis prototypes te ontwikkelen en met nieuwe materialen te gaan experimenteren."
Vooruitzichten
Pino heeft als doel het leven van onze dieren te verbeteren zoals zij ook het onze verbeteren.De eerste collectie bestaat uit bowls voor honden en katten. De ontwerpen zijn afgestemd op het dierlijk gedrag; zo wordt er rekening gehouden met de snorharen van de kat of is er een bowl voor honden met lange oren. Ze worden handgemaakt uit natuurlijke grondstoffen met respect voor onze planeet.
De webshop is gelanceerd en de verkoop voor het eindejaar is bezig. Ondertussen werkt men al verder aan meerdere en gevarieerdere ontwerpen voor 2021. De eerste resultaten zijn veelbelovend volgens Madice en de plannen en strategie om hun markt uit te breiden volgend jaar liggen reeds klaar.
Pino Pets schenkt daarenboven ook 10% van de winst aan goede doelen die dierenwelzijn ondersteunen!