Rebels with a cause

In rebels without a cause speelt James Dean een getormenteerde ziel die probeert zijn plaats te vinden in de wereld, waardoor alles ontaardt in een rebellie tegen ouders, andere studenten en de maatschappij. Al is het een zeer klassiek scenario van een jonge rebel, het wordt op een schitterende manier vertolkt door James Dean, maar wat vooral speelt in zijn vertolking is zijn uitstraling. Hij straalt als geen ander een soort van jonge rebel uit die maar al te graag in opstand komt tegen de maatschappij en de rest van de wereld - en die natuurlijk tegen de stroom in zwemt. De figuur van James Dean en vooral zijn uitstraling is dan ook, toch voor mij, een metafoor voor de ondernemer.


Maar wat is nu de link tussen een ondernemer en een rebel? Een belangrijk onderscheid is het feit dat James Dean rebelleert zonder reden en zonder doel, terwijl de ondernemer dit nu net wel heeft. Maar wat het personage en de ondernemer wel gemeen hebben is dat ze allebei non-conformistisch zijn en tegen de stroom in zwemmen.


Een ondernemer is sowieso iemand met een sterk karakter (en zeg maar een iets groter ego dan gemiddeld) die zijn eigen visie gevormd heeft over verschillende zaken. Niet alleen moet een ondernemer stevig in zijn schoenen staan en achter zijn idee staan. Het moetop dusdanige manier zijn dat het af en toe lijkt alsof hij helemaal alleen in de wereld is met de overtuiging dat zijn onderneming zal slagen. Uiteraard zijn er grenzen en moet je niet van een klif af rijden, maar het is soms een evenwichtsoefening tussen blijven doorzetten en geloven in jezelf en luisteren naar andere meningen.


Een innovatief nieuw idee in de markt zetten vergt dan ook een zekere vorm van doorzettingsvermogen. Het is maar al te gemakkelijk om terug te kijken op een aantal succesvolle startups en te kijken naar het succes dat ze gerealiseerd hebben. Neem nu AirBnB. Het concept van couch surfing (ik verhuur mijn zetel aan toeristen) waar ze mee gestart zijn was in die tijd absoluut nog niet doorgedrongen. Integendeel, veel mensen geloofden al niet in het concept zelf, laat staan een platform waar je je couch aan vreemden kunt te huur stellen. Een innovatie in de markt zetten vergt een zeker doorzettingsvermogen en ook een visionair geloof in een verandering in de markt. Waarmee ik zeker niet wil stellen dat ondernemers een niche moeten zoeken, een innovatief idee moeten uitdokteren en dit in de markt zetten. Ik ben ervan overtuigd dat er al heel wat disruptie is geweest en de meest innovatieve ideeën al zijn uitgesponnen tot een unicorn startup. Maar iedere startup moet iets unieks aanbieden. Iets wat een ander niet heeft zodat je je plekje in de markt kan zetten. En niet alleen zal je overtuigingskracht moeten hebben om de rest van de wereld te overtuigen van je unieke aanpak. Maar tegen de stroom in zwemmen zal ook veel sceptische reacties uitlokken en daar zal overtuigingskracht en doorzettingsvermogen cruciaal zijn.


Als non-conformist/rebel/ondernemer mag je (of moet je) alles durven in vraag stellen. Het is niet omdat ondernemingen op een bepaalde manier zijn ontstaan dat dit op een gelijkaardige manier moet gebeuren voor de volgende decennia. Integendeel: een nieuwe vorm van bedrijfscultuur uitvinden kan perfect en kan zelfs differentiërend werken in de zoektocht naar nieuwe werknemers. Kijk maar naar Reed Hastings van Netflix, die met zijn no rules rules policy er in geslaagd is om een bedrijfscultuur neer te zetten die Netflix differentieert tegenover de rest. Moet je altijd alles anders doen dan de rest? Uiteraard niet. Maar je klanten en werknemers van morgen verwachten nu net die andere aanpak van jou. Startups moeten per definitie lean & mean zijn en om dit te kunnen bereiken moet je misschien de zaken nu net iets anders gaan aanpakken. Het is niet omdat firmawagens bijna standaard deel uitmaken van een loonpakket dat je als ondernemer je verplicht moet voelen om hierin mee te gaan. Niet alle kandidaten die je ziet verwachten dit en een aantal verwachten nu net misschien vanuit een engagement naar de natuur dat je dit niet doet. Een elektrische step voorzien in plaats van een standaard firmawagen heeft soms net die andere insteek waardoor kandidaten jouw aanpak wel zullen waarderen.

Binnen Hangar K proberen we onze jonge ondernemers te ondersteunen in de eerste stappen die ze zetten in hun eerste stappen in de bouw van hun onderneming. Ondersteuning is niet alleen de nodige tips geven langs de praktische kant van de zaak, maar ook


Nelson Mandelaplein 2 | Kortrijk Weide
BE-8500 Kortrijk | België
+32 56 90 55 00
hello@hangark.be
design by Warre dijckmans
Rebels with a cause
Beluister

In rebels without a cause speelt James Dean een getormenteerde ziel die probeert zijn plaats te vinden in de wereld, waardoor alles ontaardt in een rebellie tegen ouders, andere studenten en de maatschappij. Al is het een zeer klassiek scenario van een jonge rebel, het wordt op een schitterende manier vertolkt door James Dean, maar wat vooral speelt in zijn vertolking is zijn uitstraling. Hij straalt als geen ander een soort van jonge rebel uit die maar al te graag in opstand komt tegen de maatschappij en de rest van de wereld - en die natuurlijk tegen de stroom in zwemt. De figuur van James Dean en vooral zijn uitstraling is dan ook, toch voor mij, een metafoor voor de ondernemer.


Maar wat is nu de link tussen een ondernemer en een rebel? Een belangrijk onderscheid is het feit dat James Dean rebelleert zonder reden en zonder doel, terwijl de ondernemer dit nu net wel heeft. Maar wat het personage en de ondernemer wel gemeen hebben is dat ze allebei non-conformistisch zijn en tegen de stroom in zwemmen.


Een ondernemer is sowieso iemand met een sterk karakter (en zeg maar een iets groter ego dan gemiddeld) die zijn eigen visie gevormd heeft over verschillende zaken. Niet alleen moet een ondernemer stevig in zijn schoenen staan en achter zijn idee staan. Het moetop dusdanige manier zijn dat het af en toe lijkt alsof hij helemaal alleen in de wereld is met de overtuiging dat zijn onderneming zal slagen. Uiteraard zijn er grenzen en moet je niet van een klif af rijden, maar het is soms een evenwichtsoefening tussen blijven doorzetten en geloven in jezelf en luisteren naar andere meningen.


Een innovatief nieuw idee in de markt zetten vergt dan ook een zekere vorm van doorzettingsvermogen. Het is maar al te gemakkelijk om terug te kijken op een aantal succesvolle startups en te kijken naar het succes dat ze gerealiseerd hebben. Neem nu AirBnB. Het concept van couch surfing (ik verhuur mijn zetel aan toeristen) waar ze mee gestart zijn was in die tijd absoluut nog niet doorgedrongen. Integendeel, veel mensen geloofden al niet in het concept zelf, laat staan een platform waar je je couch aan vreemden kunt te huur stellen. Een innovatie in de markt zetten vergt een zeker doorzettingsvermogen en ook een visionair geloof in een verandering in de markt. Waarmee ik zeker niet wil stellen dat ondernemers een niche moeten zoeken, een innovatief idee moeten uitdokteren en dit in de markt zetten. Ik ben ervan overtuigd dat er al heel wat disruptie is geweest en de meest innovatieve ideeën al zijn uitgesponnen tot een unicorn startup. Maar iedere startup moet iets unieks aanbieden. Iets wat een ander niet heeft zodat je je plekje in de markt kan zetten. En niet alleen zal je overtuigingskracht moeten hebben om de rest van de wereld te overtuigen van je unieke aanpak. Maar tegen de stroom in zwemmen zal ook veel sceptische reacties uitlokken en daar zal overtuigingskracht en doorzettingsvermogen cruciaal zijn.


Als non-conformist/rebel/ondernemer mag je (of moet je) alles durven in vraag stellen. Het is niet omdat ondernemingen op een bepaalde manier zijn ontstaan dat dit op een gelijkaardige manier moet gebeuren voor de volgende decennia. Integendeel: een nieuwe vorm van bedrijfscultuur uitvinden kan perfect en kan zelfs differentiërend werken in de zoektocht naar nieuwe werknemers. Kijk maar naar Reed Hastings van Netflix, die met zijn no rules rules policy er in geslaagd is om een bedrijfscultuur neer te zetten die Netflix differentieert tegenover de rest. Moet je altijd alles anders doen dan de rest? Uiteraard niet. Maar je klanten en werknemers van morgen verwachten nu net die andere aanpak van jou. Startups moeten per definitie lean & mean zijn en om dit te kunnen bereiken moet je misschien de zaken nu net iets anders gaan aanpakken. Het is niet omdat firmawagens bijna standaard deel uitmaken van een loonpakket dat je als ondernemer je verplicht moet voelen om hierin mee te gaan. Niet alle kandidaten die je ziet verwachten dit en een aantal verwachten nu net misschien vanuit een engagement naar de natuur dat je dit niet doet. Een elektrische step voorzien in plaats van een standaard firmawagen heeft soms net die andere insteek waardoor kandidaten jouw aanpak wel zullen waarderen.

Binnen Hangar K proberen we onze jonge ondernemers te ondersteunen in de eerste stappen die ze zetten in hun eerste stappen in de bouw van hun onderneming. Ondersteuning is niet alleen de nodige tips geven langs de praktische kant van de zaak, maar ook


Gelijkaardige
posts
Ondernemen: doe je dat samen of alleen?
In de vijfde aflevering staat het team centraal, en specifieker: onderneem je alleen of samen?
18
August
Bekijk
Bekijk
Durfkapitaal
In de vierde aflevering van onze podcast Ket Ghet behandelen we de vraag “Hoe ga je opzoek naar geld voor je onderneming?”
03
August
Bekijk
Bekijk
Pivoteren: wanneer en vooral waarom?
In de derde aflevering van onze podcast Ket Ghet behandelen we de vraag “Wanneer moet je pivoteren en vooral waarom?”.
31
May
Bekijk
Bekijk